Wiosenne smaki

W poprzednim wcieleniu musiałam być królikiem. Moja miłość do sałaty nie pozostawia co do tego absolutnie żadnych wątpliwości. Dębowa, rzymska, rucola, roszponka – bez znaczenia, byle było zielono! Do tego koloru przejawiam wyraźne skłonności, co potwierdza również zawartość mojego talerza. Ale jak mogłabym się oprzeć, skoro zielone warzywa tak pięknie komponują się z czerwonymi i żółtymi warzywami? Nie mogłabym, więc nawet nie próbuję ;‑) Kolorowe sałatki od lat plasują się u szczytu listy moich ulubionych dań. A najlepiej smakują teraz – wiosną. Zatem nie ma na co czekać, bo ta pora roku trwa u nas wyjątkowo krótko, trzeba gnać na bazarek po nowalijki!!

 

DSC_2638

 

Dziś chciałabym zaproponować wszystkim miłośnikom wiosennych smaków dwie sałatki na bazie sałaty dębowej. To moja faworyta wśród liściastych. Jest bardzo dekoracyjna. Występuje w dwóch wersjach kolorystycznych: jasnozielonej i czerwonawej. Odznacza się przyjemnym, lekko orzechowym smakiem, a jej listki trochę przypominają liście dębu (czemu zawdzięcza swą nazwę).

 

DSC_2648

 

Sałata jest warzywem godnym uwagi. Zawiera wiele cennych składników odżywczych, takich jak: żelazo, magnez, potas czy wapń, a także witaminy, kwas foliowy i beta-karoten. Wpływa dobroczynnie na układ krążenia i na układ nerwowy. Jej listki są bogate w anytyoksydanty, które unicestwiają wolne rodniki i tym samym opóźniają procesy starzenia się organizmu. Jest niskokaloryczna, a zapewnia uczucie sytości (dzięki zawartości błonnika) i poprawia przemianę materii (ze względu na obecność jodu) – więcej na temat zdrowotnych walorów sałaty przeczytasz w poradniku Zdrowie.pl: Zalety smakowe i zdrowotne sałaty oraz Sałata – doskonałe źródło witamin i mikroelementów (ten ostatni artykuł jest wprawdzie adresowany do kobiet w ciąży, ale przeczytać go warto, nawet jeśli nie planuje się prokreacji).

 

Sałatka z rzodkiewkami i ogórkiem

Trudno sobie wyobrazić wiosenną sałatkę bez rzodkiewek. Nawet moja wyobraźnia nie sięga tak daleko ;‑) Zatem pierwsza propozycja będzie klasyczna: z rzodkiewkami, ogórkiem i szczypiorem. Voilà!

 

DSC_2664b

 

Składniki:

  • sałata dębowa jasna
  • sałata dębowa ciemna
  • ogórek
  • pęczek rzodkiewek
  • szczypior
  • natka pietruszki
  • czosnek niedźwiedzi (przyprawa, którą można nabyć m.in. w Rossmannie)
  • sól, pieprz
  • olej (nieustająco rekomenduję lniany)

 

Przygotowanie:

  1. Warzywa dokładnie myjemy.
  2. Sałatę rwiemy na kawałki i odsączamy nadmiar wody.
  3. Ogórek kroimy na plastry.
  4. Rzodkiewki – po odcięciu końcówek – dzielimy na ćwiartki.
  5. Siekamy szczypior i kilka listków natki pietruszki.
  6. Łączymy w salaterce składniki, mieszamy, doprawiamy do smaku.
  7. Polewamy olejem.
  8. Jemy!! Na zdrowie!

 

Sałatka z pomidorami i zieloną papryką

O ile wcześniejsza sałatka sprawdza się jako surówka do obiadu, o tyle wersja z pomidorami i papryką raczej stanowi osobne danie – ze względu na obecność pestek dyni, nadających jej charakterystyczny, wytrawny smak. Z pestek można oczywiście zrezygnować albo zastąpić je innymi ziarnami. Możliwości kompozycyjne są nieograniczone. Zachęcam do poszukiwania własnych sałatkowych rozwiązań. Wyzyskajmy tę wiosnę, następna dopiero za rok!

 

DSC_2619A

 

Składniki:

  • sałata dębowa jasna
  • sałata dębowa ciemna
  • pomidorki na gałązce
  • zielona papryka
  • pestki dyni
  • sól, pieprz
  • pomidory z czosnkiem i czarnuszką (przyprawa, do kupienia np. w Rossmannie)
  • ulubiony olej

 

Przygotowanie:

  1. Warzywa dokładnie myjemy.
  2. Sałatę rwiemy na kawałki i odsączamy nadmiar wody.
  3. Pomidorki kroimy w ćwiartki, a paprykę w paseczki – dodajemy do sałaty.
  4. Mieszamy, posypujemy pestkami dyni (można je wcześniej uprażyć na suchej patelni), doprawiamy do smaku.
  5. Szczodrze posypujemy przyprawą z Rossmanna (daje ciekawy efekt kolorystyczny).
  6. Polewamy olejem.
  7. Smacznego!

Sałatkę można wzbogacić serem feta, pokrojonym w kostkę.

 

Masz ulubione wiosenne dania? Podziel się!

 

DSC_2644

DSC_2659B

zdjęcia: Małgorzata Magenta-Siemiaszko

 

(Przeczytano 194 razy)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *