Sałatka śniadaniowa

Pisałam już o kolacji i o firmowym lunchu, najwyższa pora na śniadanie ;‑) Dzisiejsza propozycja będzie owocowo‑warzywna, bo wciąż jeszcze mamy tę lepszą połowę roku i żal byłoby nie skorzystać z dobrodziejstw natury. Zapraszam więc na sałatki w wersji śniadaniowej!

Sałatka to stały punkt na mojej kulinarnej mapie. Wymieszanie kilku składników nie wymaga ani wprawy, ani spokojnej głowy, można to zrobić w samym środku porannego huraganu. Nie jest oczywiście tak, że sałatki jem 7 dni w tygodniu (to byłoby stanowczo zbyt nudne). Mam jeszcze inne śniadaniowe hity, np. kilka wersji owsianki czy jaglanki :‑)

Dziś w roli głównej wystąpi szpinak baby. Chyba zawsze mam w lodówce paczkę tego uniwersalnego warzywa. Szpinak ratuje mnie w sytuacji kryzysowej, kiedy muszę zrobić posiłek, a brak mi czasu na kulinarne ekscesy. Jest idealnym komponentem szybkich dań, gdyż nie wymaga długotrwałej obróbki.

 

Szpinak z truskawkami i awokado

2_DSC_2681_dobra

 

Truskawki odkwaszają organizm, migdały wspomagają odnowę skóry, a awokado to istna krynica jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i omega-3. Sałatka ze świeżymi owocami to również dobre źródło glukozy, której ludzki mózg potrzebuje do efektywnej pracy. Poranny zastrzyk energii poprawia koncentrację i zapewnia lepsze samopoczucie na cały dzień, wypełniony po brzegi rozmaitymi formami aktywności fizycznej i umysłowej.

 

Składniki:

  • garść szpinaku
  • garść truskawek
  • pół awokado
  • kilka migdałów bez skórki
  • olej arganowy (albo inny o delikatnym smaku)
  • sok z cytryny

 

Przygotowanie:

  1. Na liściach szpinaku ułożyć przekrojone na pół truskawki i kawałki skropionego cytryną awokado.
  2. Udekorować sałatkę całymi migdałami (można je przedtem uprażyć na suchej patelni).
  3. Polać olejem arganowym.
  4. Zjeść w towarzystwie kromki pełnoziarnistego chleba z masłem orzechowym (na zdjęciu masło z orzechów laskowych – moje ulubione).

 

Szpinak ze śliwką i granatem

DSC_3683_wybrane2

 

Rezygnacja z porannego posiłku zwykle skutkuje przejadaniem się w drugiej części dnia i wieczorem, czego przykrą konsekwencją są nadprogramowe kilogramy. Ponadto tego rodzaju praktyki są niezdrowe – brak śniadania wzmaga wydzielanie kwasów żółciowych, co może podrażnić błonę śluzową żołądka, a nawet wywołać nieprzyjemne dolegliwości: wrzody, zgagę czy refluks. Zatem jedzmy śniadania – dla zdrowia i dla urody.

 

Składniki:

  • garść szpinaku
  • śliwka
  • ziarenka granatu
  • płatki kokosowe
  • olej arganowy

 

Przygotowanie:

  1. Na liściach szpinaku ułożyć kawałki śliwek i ziarenka granatu.
  2. Posypać sałatkę płatkami kokosowymi.
  3. Polać olejem arganowym.
  4. Zjeść w towarzystwie kromki pełnoziarnistego chleba, np. z masłem z nerkowca.

 

Szpinak z mandarynką i pistacjami

DSC_1846_2_najlepsze

zdjęcia: Małgorzata Magenta-Siemiaszko

 

Liście szpinaku mają wiele cennych dla zdrowia składników: m.in. beta‑karoten oraz luteinę (przeciwutleniacze o właściwościach antynowotworowych i przeciwmiażdżycowych), magnez (który pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego), a także witaminy: K, B, C i E. Szpinaku nie powinny jeść osoby z kamicą nerkową, roślina ta zawiera bowiem kwas szczawiowy, który może przyczyniać się do powstawania kamieni.

 

Składniki:

  • garść szpinaku
  • mandarynka
  • ziarenka granatu
  • orzechy pistacjowe
  • olej arganowy

 

Przygotowanie:

  1. Na liściach szpinaku ułożyć cząstki mandarynki i ziarenka granatu.
  2. Posypać sałatkę orzechami pistacjowymi.
  3. Polać olejem arganowym.
  4. Zjeść w towarzystwie kromki pełnoziarnistego chleba z awokado.

 

SMACZNEGO!

 

 

(Przeczytano 242 razy)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *